+48 502 222 027

Co to jest audiomarketing, zwany także muzycznym brandingiem? Jak tworzy się profesjonalną muzykę w tle? Jak powstaje skuteczna oprawa muzyczna w przestrzeni publicznej i w obiektach komercyjnych?

Jest wiele miejsc, w których muzyka odgrywa lub powinna odgrywać istotną rolę. Po częstokroć istotniejszą niż sądzą osoby zarządzające tymi obiektami. Mamy tu na myśli wszelkiego rodzaju sklepy, centra handlowe, restauracje, hotele, biurowce, apartamenty, ale także duże i małe punkty usługowe (salony kosmetyczne, hotele, zakłady rzemieślnicze itp.).

Publiczne odtwarzanie muzyki wiąże się z koniecznością uiszczania opłat za odtwarzanie muzyki na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania. Dla większości przedsiębiorców w Polsce owa konieczna, chociaż bardzo niewielka, opłata to smutny obowiązek. Tymczasem przymus takiej opłaty otwiera możliwość znakomitego wykorzystania muzyki jako narzędzia marketingowego, które może przynieść wymierne korzyści finansowe.

Optymalizacja tych, stosunkowo niewielkich, miesięcznych wydatków winna polegać na świadomym i maksymalnie efektywnym wybraniu jaką muzykę grać oraz z czego ją grać, a także jak ją odnaleźć. Tak, aby pomogła osiągnąć sukces komercyjny. W świecie anglosaskim istnieje cała gałąź naukowa zajmująca się badaniem i klasyfikowaniem wpływu odpowiednio serwowanej muzyki na decyzje konsumenckie klientów w różnego typu obiektach. A także w sieci online.

Zaprezentujemy kilka wyjściowych zasad i wskazówek dotyczących kompilowania muzyki na potrzeby obiektów użyteczności publicznej. Chcemy tym samym zachęcić do kontaktu z nami. Uzasadnimy tym samym wyższość tworzenia indywidualnych playlist pod kątem konkretnych miejsc z konkretnych branż nad odtwarzaniem muzyki, np. z ulubionej stacji radiowej szefa. Mamy nadzieję, że wykorzystacie Państwo te informacje w celu podniesienia swoich wyników sprzedaży.

Od 2004 roku STX Music:Solutions™ funkcjonuje w Polsce na dwóch przenikających się rynkach: muzycznym oraz marketingowym.

Pierwszy to wytwórnie fonograficzne, publishingi, managamenty, agencje bookingowe, organizacje zbiorowego zarządzania, sieci sprzedaży detalicznej oraz on-line płyt CD i DVD oraz mp3, sieci sprzedaży biletów na koncerty, widowiska muzyczne i festiwale, promotorzy koncertowi. A także sami autorzy i artyści wykonawcy. Ten drugi to głównie nasi klienci – przedsiębiorstwa oraz rozmaite agencje reklamowe, PR, mediowe, produkcyjne, eventowe czy digital. Przy tej okazji mam także kontakt z mediami oraz z instytucjami państwowymi, samorządowymi i z trzecim sektorem.

Od 2016 roku Stanisław Trzciński, twórca agencji STX Music:Solutions™ i uznany ekspert na rynku muzycznym i reklamowym, dziennikarz muzyczny, autor 35 kompilacji muzycznych, przygotowuje rozprawę doktorską traktującą o odbiorcach muzyki we współczesnym świecie, w szczególności bada polskich odbiorców muzyki dzisiaj (jako doktorant Uniwersytetu SWPS w Warszawie na Wydziale Nauk Humanistycznych i Społecznych).

Dlatego prosimy o zaufanie. W tak krótkiej formie – nie ma miejsca na dokładne podawanie źródeł w formie przypisów i listy z literaturą. Wszystko, co Państwo czytacie tutaj, oparte jest nie tylko na naszych własnych doświadczeniach zawodowych, ale przede wszystkim na badaniach prowadzonych od wielu lat na całym świecie, a także w Polsce. Pisząc na przykład: jak pokazują liczne badania, mamy na myśli bardzo konkretne źródła naukowe. Dowodzą one, jak wiele mogą Państwo zyskać, korzystając w umiejętny sposób z oryginalnej muzyki dedykowanej Państwa konsumentom. Badanie te są w większości brytyjskie i amerykańskie. Jeżeli zainteresuje Państwa zapoznanie się z wiedzą źródłową, prosimy o kontakt.

W przypadku agencji STX Music:Solutions™, otrzymujecie Państwo w komplecie osobiste zaangażowanie się w stworzenie playlist muzycznych przez Stanisława Trzcińskiego. Od 2016 roku realizujemy wieloletni, spektakularny i znany na rynku marketingowym, projekt oprawy muzycznej w warszawskiej Hali Koszyki sygnowanej przez Stanisława Trzcińskiego. W warszawskiej Hali Koszyki muzyka, którą promowaliśmy wcześniej i wydawaliśmy na płytach od 20 lat, zadziałała. Ale nie w każdym obiekcie sprawdzi się to samo. I to jest właśnie pierwsza wskazówka.

Dobór muzyki powinien bazować na konkretnych przesłankach. Dlatego na świecie ów mechanizm doboru i emisji muzyki w rozmaitych obiektach komercyjnych został skrupulatnie sprawdzony i przebadany.

Wiadomo, dlaczego klientowi coś nie gra, gdy nie słyszy muzyki, wiadomo także, jaka muzyka go drażni, a jaka pozostawia go obojętnym na decyzje zakupowe. Znane są też zasady, którymi należy kierować się dedykując muzykę miejscom – pod kątem branży, w jakiej działają. Wiemy wreszcie – z badań zachowań odbiorców muzyki (takie badania przeprowadzono także w Polsce) – które grupy docelowe reagują pozytywnie na dane gatunki muzyczne. Dlaczego nie mieliby Państwo spróbować zastosować tego w swoim biznesie?

Badania funkcjonowania mózgu człowieka ukazują mechanizm – jakże cenny dla rynku komercyjnego – przenoszenia emocji odbiorców muzyki na markę. Pokazują, że odpowiedni dobór muzyki w filmach reklamowych znacznie wpływa na ich efektywność. Można ją dobrać tak, by reklama bezpośrednio trafiała do pożądanej grupy docelowej. Muzyka, co potwierdzają liczne badania psychofizjologiczne, wydatnie wpływa na odbiór reklamy, wywołując oczekiwane i podświadome reakcje konsumenta. Co interesujące – bada się także ten sam mechanizm oddziaływania muzyką na klientów odwiedzających dane obiekty lub strony internetowe. Badania pokazują też, jak muzyka może stymulować do zakupów.

Będąc płatnikami znacznych kwot na rzecz autorów, wykonawców i producentów – za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania (takich jak ZPAV, ZAiKS czy STOART) – jako firma reklamowa i wydawnicza – za każdym razem uzyskiwaliśmy z tego tytułu wymierne korzyści. Skądinąd braliśmy także aktywny udział w akcjach mających na celu uświadamianie, zarówno odbiorców muzyki, jak i właściwe instytucje, o wielkiej wadze, wartości i sensowności wspierania sektorów kreatywnych, także w Polsce. Czyli o odprowadzaniu opłat i legalnym korzystaniu z kultury. Tak, aby twórcy się rozwijali, a nie obumierali. Jednocześnie doskonale rozumiemy i wspieramy myślenie kategorią rachunku ekonomicznego i zysków – kwestie priorytetowe dla przedsiębiorstw, menadżerów i właścicieli firm. Także i my jesteśmy jednym z nich. Nasi klienci, którzy są dla nas najważniejsi – mają te same cele co większość z Państwa.

Playlisty muzyczne układamy dla naszych klientów, precyzyjnie dostosowując je do poszczególnych rodzajów działalności.

Poniżej przedstawiamy jakie są grupy biznesów, które wymagają odmiennego podejścia do wyboru muzyki. Podział ten nie wyczerpuje wszystkich rodzajów działalności (to jedynie zarys), nie jest też oczywiście doskonały, ponieważ nawet w ramach jednej kategorii – np. restauracji – możemy mieć sprzeczne cele, które wymagają odmiennej dynamiki repertuarowej, a także odmiennego poziomu emisji muzyki (głośność / volume), tak by klient albo dłużej siedział przy stoliku i wolno konsumował (nie chcąc wyjść), albo przeciwnie – tak by konsumował szybciej i zwolnił stolik w przepełnionym lokalu podczas lunchów. Ale trzeba od czegoś zacząć.

Oto główny podział na kategorie biznesów, w których muzyka powinna być dobierana odmiennie, zgodnie z innymi założeniami:
  • restauracje, centra gastronomiczne, branża gastronomiczna i rozrywkowa;

  • sklepy spożywcze, sklepy odzieżowe, butiki, inne sklepy;

  • centra handlowe;

  • banki i inne instytucje finansowe, ubezpieczeniowe itp.;

  • hotele, spa, salony kosmetyczne, salony fryzjerskie, gabinety lekarskie;

  • biurowce, apartamentowce, lotniska, zakłady pracy;

  • placówki kulturalne (kina, muzea, galerie, domy kultury), oświatowe, edukacyjne, instytucje samorządowe, państwowe.

Radząc i dobierając muzykę dla naszych klientów rozróżniamy muzykę emitowaną wewnątrz obiektów, jak i poza nimi, na ulicy.

Każdemu klientowi doradzamy także, jakimi rodzajami sprzętu, software’u lub jakimi aplikacjami – można się przy tej okazji posługiwać. Jeśli zechcą nam Państwo zlecić zakup takiego sprzętu – mamy także rozeznanie i dobre relacje biznesowe w tym zakresie. Gwarantujemy najlepsze ceny.

Ale o jakiej muzyce mowa? – zapytacie Państwo. O odpowiednio dobranej i lubianej przez odbiorców. Umiejętnie zaserwowana muzyka musi być nieprzypadkowa, oryginalna i wysokiej jakości. Nie znajdą jej Państwo łatwo w radiu i nie znajdą jej Państwo w ogóle w katalogach free music.

Dlaczego warto zlecić nam przygotowywanie odpowiednio dobranych playlist muzycznych, zamiast odtwarzać np. przypadkową muzykę z radia? Emisja z radia ma jeden podstawowy mankament – liczne reklamy. Reklamy, które odwracają uwagę Państwa klientów od Państwa usług i produktów. Muzyka w radiu jest także w ostatnich latach specyficzna – to, co fajne w samochodzie albo nawet w biurze, rzadko sprawdza się w większości lokalów użytkowych. Nie wpływa dobrze na wizerunek.

A dlaczego nie skorzystać z tańszych katalogów, które nie wymagają opłacania tantiem? Zwracamy uwagę na przewagę i komercyjną skuteczność oryginalnej muzyki popularnej oraz niszowej nad tzw. katalogami free music czy royalities free. Brak stosunkowo niewielkich opłat za używanie tych darmowych katalogów nie jest żadną oszczędnością, ale fatalną decyzją biznesową. Odpowiednio przemyślana i odpowiednio emitowana muzyka może być skutecznym narzędziem marketingowym w pozyskaniu przychylności konsumentów Takim narzędziem można wpływać nie tylko na określony wizerunek miejsca, ale także na atrakcyjniejsze dla przedsiębiorcy decyzje zakupowe klientów. Muzyka z katalogów budgetowych (darmowych) nie budzi żadnych pozytywnych emocji, jest obojętna konsumentom.

Warto spotkać się z nami, by porozmawiać o Państwa potrzebach. Przygotujemy ofertę i będziecie Państwo mogli zdecydować się na współpracę z nami na wiele lat. Gwarantujemy, że warto. Nie może być tak, że to świat się myli. To raczej u nas w Polsce wielu idzie na skróty i traci na tym. Nie dostrzegając jak to się robi. Zachęcamy do kontaktu z STX Music Solutions. Doradzimy, pomożemy, zaprojektujemy dla Państwa indywidualną i autorską oprawę muzyczną dla Państwa obiektu.

Na koniec chcielibyśmy doprecyzować jakie usługi mogą znaleźć się po stronie STX Music:Solutions™, a jakie obowiązki będą po stronie klienta:

Po stronie STX Music:Solutions:
  • pracujemy z klientem – by precyzyjnie poznać jego cele, potrzeby i otoczenie biznesowe

  • piszemy razem brief – co chcemy osiągnąć

  • opracowujemy dla danego obiektu spójną strategię identyfikacji muzycznej (do tego momentu nie ponoszą Państwo żadnych opłat)

  • dobieramy muzykę pod każdy rodzaj działalności i każdy rodzaj obiektu użyteczności publicznej

  • dobieramy wyłącznie muzykę oryginalną i wysokiej jakości

  • dobieramy muzykę pod każdy rodzaj działalności i każdy rodzaj obiektu użyteczności publicznej

  • pracujemy zarówno na zagranicznym, jak i polskim repertuarze

  • wybieramy i tworzymy pod dane miejsce katalogi wypełnione propozycjami repertuarowymi z podziałem na różne klimaty muzyki wraz z opisem i rekomendacjami ich używania na terenie Państwa obiektu

  • wreszcie dokonujemy selekcji i dobieramy muzykę – przekazując Państwu zestaw wybranej ilości repertuaru (na początek zwykle jest to od 500 do 1500 utworów / plików w podziale na katalogi) na uzgodnionym nośniku

  • w zależności od wybranej technologii odtwarzania muzyki – opcjonalnie – możemy także przygotować dla danego miejsca indywidualnie zaprojektowany zegar odtworzeń z podziałem na strefy, pory dnia i dni tygodnia.

Dalsze usługi STX Music:Solutions są opcjonalne:
  • opcjonalnie możemy przekazać Państwu licencję umożliwiającą używanie imienia i nazwiska „Stanisław Trzciński” do oznaczania faktu wyboru muzyki w promocji oraz w samym obiekcie

  • opcjonalnie możemy przygotować odpowiednie materiały do wykorzystania PR i promocyjnego przez klienta w ramach informowania opinii publicznej o muzyce i współpracy z STX Music:Solutions™ i / lub Stanisławem Trzcińskim z dodatkową komunikacją tego faktu przez STX Music:Solutions™ swoimi kanałami promocyjnymi

  • opcjonalnie proponujemy szkolenie i wdrożenie przez STX Music:Solutions™ pracowników obiektu w zakresie do używania ww. opisanych katalogów z wybranym repertuarem; koordynacja i nadzór nad trenowaniem w używaniu muzyki na terenie obiektu; próby dźwięku, etc.

  • opcjonalnie proponujemy dodatkowe prace STX Music:Solutions™ korygujące wybór repertuaru oraz katalogi, o których mowa wyżej, w okreśoonym okresie (zwykle od 1 do 2 miesięcy)

  • opcjonalnie oferujemy stałą obsługę obiektu przez STX Music:Solutions™ i Stanisława Trzcińskiego – polegająca na comiesięcznym uzupełnianiu ww. katalogów (wyszukanie, pozyskanie oraz selekcja nowej muzyki w określonej ilości raz na miesiąc) wraz z reagowaniem na specjalne potrzeby tak gospodarzy obiektu jak i firm, osób oraz instytucji wynajmujących obiekt. W tym zmiany w katalogach i tworzenie ew. nowych. Odpowiednio, przygotowanie przez STX Music Solutions plików mp3 z wybranym repertuarem w podziale na ww. katalogi

  • opcjonalnie doradzamy lub kupujemy sprzęt + software lub aplikacje emitujące muzykę (z montażem lub bez) wraz ze sprzętem nagłośnieniowym (lub bez)

  • dodatkową usługą jest doradztwo i/lub organizacja w zakresie muzyki na żywo w Państwa obiektach (didżeje, didżeje i muzyk instrumentalista, muzycy instrumentaliści, zespoły muzyczne)

  • opcjonalnie możemy także zaofeorwać konsultacje i przedstawienie przez STX Music:Solutions™ do wyboru przez klienta utworów muzycznych lub słowno – muzycznych, które posłużą do bezpośredniej identyfikacji muzycznej obiektu. Fragment wybranego utworu stanie się wizytówką muzyczną – rodzajem „logotypu” dźwiękowego obiektu. Wykorzystywany w samym obiekcie, także na wszelkiego rodzaju imprezach, ponadto w filmach reklamowych obiektu oraz w promocji w internecie, a także podczas prezentacji obiektu, w spotach radiowych, na stronie internetowej obiektu, a także podczas spotkań informacyjnych z dziennikarzami i mediami oraz przy oficjalnych wydarzeniach na terenie obiektu. Następnie STX Music:Solutions™ zapewni klientowi zakup odpowiedniej licencji (prawa autorskie oraz prawa wykonawcze i producenckie) na określoną ilość lat z możliwością przedłużenia. Teren działania takiej licencji to Rzeczpospolita Polska. Dokładne pola eksploatacji zostaną opracowane na dalszym etapie przygotowań

  • opcjonalnie oferujemy projekt stworzenia przez STX Music:Solutions™ wizerunkowej kompilacji muzycznej sygnowanej nazwą obiektu – wraz z ew. pomysłem na dystrybucję i ew. kanałami streamingowymi w internecie (playlista na Spotify lub Tidal) i ew. z dodatkową kampanią reklamową – po rozpoczęciu współpracy z Państwem dostarczymy oddzielną prezentację dotyczącą tylko tego tematu i know – how jak to sie robi.


Po Państwa stronie:
  • umawiamy się na opłaty miesięczne (w wysokości uzależnionej od nakładu pracy) z tytułu naszej pracy i/lub licencji jedynie w przypadku decyzji o stałym uaktualnianiu repertuaru i/lub w sytuacji kiedy obsługujemy online software z grającymi i losowanymi playlistami i/lub w przypadku wykorzystania wizerunku Stanisława Trzcińskiego jako autora oprawy muzycznej i /lub brandów płytowych będących w naszym posiadaniu (np. Pozytywne Wibracje, Pinacolada, Pieprz i Wanilia, Global Chillout, After Hours i innych) na okres nie krótszy niż 24 miesiące

  • umawiamy się na opłatę jednorazową (w wysokości uzależnionej od nakładu pracy) wyłącznie wtedy, kiedy nie występuje żadna z okoliczności opisanych w ww. punkcie

  • dodatkowo odprowadzają Państwo stałe opłaty wg tabel do odpowiednich organizacji zbiorowego zarządzania (doradzamy w tym zakresie).


Dodatkowo i opcjonalne po Państwa stronie:
  • w przypadku kupna i/lub montażu sprzętu, aplikacji i programów – przygotowujemy odpowiedni kosztorys

  • w przypadku doradztwa lub organizacji muzyki na żywo – przygotowujemy odpowiedni kosztorys (albo sama usługa doradztwa, albo dodatkowo z wyborem i sygnowaniem, albo włącznie z organizacją eventów i bookingiem takich wydarzeń)

  • w przypadku utworu muzycznego do identyfikacji promocyjnej obiektu lub w przypadku stworzenia kompilacji muzycznej na CD i/lub w serwisie streamingowym – oddzielna wycena, kosztorys i projekt po wyrażeniu zainteresowania i decyzji klienta.



Zapytanie ofertowe

Połącz się z nami

Jeżeli masz pytania lub jesteś zainteresowany współpracą – skontaktuj się z nami. Napisz maila, zadzwoń lub wypełnij formularz kontaktowy. Zachęcamy do bezpośredniego spotkania i prezentacji naszej oferty.